Вчитель світової літератури

ПРО МЕНЕ:Учитель – це скрипаль дитячих сердець: як поведе смичком, таку мелодію й почує, тому на уроках необхідно розкривати глибини слова, навчати учнів мислити, висловлювати власні думки і їх відстоювати, а насамперед навчити вчитись. ІКТ – технології допомагають мені у цьому.

Загальний стаж роботи: 25 років

Стаж викладання предмету: 20 років

Урок для 6-их класів на тему "РОМАНТИКА ПОДОРОЖЕЙ У РОМАНІ Ж. ВЕРНА "П'ЯТНАДЦЯТИРІЧНИЙ КАПІТАН"



Мета: допомогти учням усвідомити пізнавальне значення твору, визначити елементи географічного роману, показати романтику пригод, велич науки та знань у творі, поглибити знання з географії; навчати орієнтуватися у тексті роману, складати план; удосконалювати навички текстуального аналізу, «словесного малювання», розвивати логічне мислення учнів, уміння узагальнювати, робити висновки, стисло пере¬казувати текст; виховувати повагу до наукових знань, сприяти вихованню сміливості, мужності, відваги, шляхетності.


Обладнання: текст роману Ж.Верна «П'ятнадцятирічний капітан», виставка ілюстрацій до роману, фізична карта світу, конверти із словами, комп’ютерна презентація, відеозаписи


Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок учнів


Форма проведення: гра – подорож


Девіз уроку - Життя – це пригода, в якій є місце подвигу(3 слайд)





Урок додаткового читання для 6-их класів на тему: "ТРАГІЧНА ДОЛЯ ДИТИНИ В ОПОВІДАННІ ГЕНРІХА СЕНКЕВИЧА "ЯНКО-МУЗИКАНТ"

Я маю мужність писати про речі,    

яких досі ніхто не порушував.        


Генрик Сенкевич





Мета: познайомити учнів із творчістю польського письменника, розглянути тему «Світ дитинства в літературі» на прикладі оповідання «Янко-музикант», навчати розмірковувати над проблемними питаннями уроку; розвивати вміння працювати в парах; сприяти розкриттю учнівських здібностей та осмисленню життєвих цінностей.


Обладнання: книжкова виставка; тексти творів, що вивчаються; портрети письменників, ілюстрації, афоризми, додатки, справжня скрипка.


Тип уроку: урок позакласного читання


Методи та прийоми роботи: евристична бесіда, послідовний аналіз тексту, проблемні питання, порівняльна характеристика літературних образів, робота в парах, «кола Вена», тестування, кросворд, самооцінка.


ХІД УРОКУ


Учитель (заходить у клас зі скрипкою в руках). «Чи знаєте ви, діти, що…


… на світі є майстри, золоті руки яких дарують людству дивовижні музичні інструменти. Вони приваблюють своєю загадковістю, зачаровують своєю мелодійністю.


В руках віртуоза будь-який інструмент звучить неповторно і неперевершено. Своєю виконавською майстерністю він може дарувати найсолодші хвилини радості і задоволення, повноти життя, говорити без слів про кохання, лікувати душу і серце і навіть вирвати людину із лабет смерті.


Я не майстер і не віртуоз музичних справ, проте такого майстра я зустріла і він передав мені своє багатство, хай і не надовго, а тільки на один день, щоб саме сьогодні і саме вам я принесла його».


Гра скрипки

- Чи не підкажете, дорогі діти, який інструмент у мене в руках і чому саме він?


Прослуховування гри скрипки


Мотивація навчання.


Оголошення теми, мети уроку.


Учитель. А тепер час познайомитися з автором оповідання «Янко-музикант». Презентація творчості Генрика Сенкевича.(4 слайд)


Пара (група) перша. «Син Польщі»


Генрик Сенкевич – найпопулярніший з польських письменників XIX століття, ім’я якого добре відоме не тільки польському, а й зарубіжному читачеві.


Епіграф

Він народився 5 травня 1846 року на Підляшші в дрібно поміщицькій родині. За бажанням батьків вступив у 1866 році на медичний факультет Варшавського університету, але вже наступного року перевівся на філологічний факультет.


Навчатись доводилось в дуже скрутних матеріальних умовах. Як свідчив згодом сам Сенкевич, нерідко траплялося «протягом двох днів не їсти без найменшої водночас надії пообідати другого чи третього дня». По закінченні Варшавського університету обрав професію журналіста.


Сенкевич в одному з листів зазначав: «Я маю мужність писати про речі, яких досі ніхто не порушував».


Помер 1916 року в Швейцарії. 1924 року його останки були перевезені на батьківщину.


Пара (група) друга. «Літературна діяльність»


Визнаний майстер живописання словом, прекрасний стиліст, Сенкевич своїми творами підніс польську прозу на новий рівень. Чимало героїв його новел, повістей і романів наділені узагальненими, типовими рисами.


Він автор великих історичних романів: «Хрестоносці», «Куди йдеш?», «Трилогія» ( «Вогнем і мечем», «Потоп», «Пан Володийовський»), романів на сучасну для нього тематику – «Без догмату», «Родина Поланецьких», численних нарисів і есе.


Найкращі твори – новели, в яких Сенкевич виступає проти національного утиску, духовного убозтва буржуазного суспільства, продажності преси й чиновництва, а також і проти польського панства, яке байдуже й безвідповідально відносилося до народних потреб, до життєвих інтересів і прагнень трудового люду.


Представників саме таких верств польського шляхетства викриває письменник в оповіданні «Янко-музикант» (1879). Винуватцем трагічної долі дітей виступають суспільні відносини. В атмосфері неуцтва, жорстокості й байдужості гине величезний талант малого сільського хлопчика.


Для новели характерна зосередженість на одній події, лаконічність оповіді.


Пара (група) третя. «Нобелівський лауреат»


Класик польської літератури, майстер історичного роману і новели став лауреатом Нобелівської премії, яку отримав у 1905 році за роман «Камо грядеші?» («Куди йдеш?»). За його словами, це – «істинно християнська епопея», найважливіша від усього, написаного ним раніше.


Нобелівська премія Генрику Сенкевичу була вручена «за видатні заслуги в галузі епосу». На врученні зазначалося, що Сенкевич – «один із тих геніїв, котрі втілюють у собі дух нації».


Прозу Сенкевича можна порівняти з творами російських та українських письменників, де показано високі моральні якості простої людини, її багатий духовний світ, потяг до знань і краси, незважаючи на злиденне існування (І.С.Тургенєв «Муму»), тяжку долю дітей – жертв соціальної несправедливості, гноблення й самодурства (А.П.Чехов «Ванька», І.Франко «Лель і Полель», В.Короленко «Діти підземелля»).


Твори видатного польського письменника виходили в перекладах багатьма мовами світу. Серед українських перекладачів можна назвати такі імена, як С.Ковганюк, О.Лєнек, М.Пригара.


Тестування.


1.Генрик Сенкевич – це…


а) англійський; б) польський; в) російський письменник.

2. По закінченні Варшавського університету обрав професію…


а) журналіста; б) репортера; в) лікаря.

3. Найкращі твори малих форм у письменника – це…


а) романи; б) новели; в) повісті.

4. Винуватцем трагічної долі дітей в оповіданнях Сенкевича виступають…


а) батьки; б) друзі; в) суспільні відносини.

5. Класик польської літератури отримав Нобелівську премію за роман…


а) «Хрестоносці»; б) «Трилогія»; в) «Камо грядеші?»

6. Літературний геній знайшов вічний спочинок у…


а) Польщі; б) Швейцарії; в) США.

Відповідь. 1-б, 2-а, 3-б, 4-в, 5-в, 6-б.


Проблема уроку. Талант – це щастя чи кара?


Словникова робота


Талант — притаманні від народження певні здібності та вміння, які розкриваються з набуттям навичок і досвіду.


- Прислухаємося до величних думок великих людей. Що вони говорять про талант? Пропоную вам спробувати себе у ролі коментатора.


«Коментатор»: прокоментувати афоризм.

Аналіз оповідання методом «вслід за автором»


-Яким прийшло у світ дитя?


- Що було зроблено близькими людьми для матері, яка щойно народила, і для дитини?


- Знайдіть у тексті рядки, які свідчать про боротьбу дитини за життя. Зачитайте їх.


- Скільки років тривала хвороба хлопчика? Якого він був віку? - У яких умовах жила мати з сином Яном? Які їхні права у суспільстві?


- До чого був охочий хлопчик?


- Чому люди прозвали хлопця «Янко-музикант»?


- Що Янко чув у лісі?


Прослуховування музики Сікріт Ґарден


Як ставилася до цього захоплення мати? Чому?


- Яке бажання дитини було найсильніше? Чому воно було нездійсненне?


- Доведіть рядками з тексту, що музика справді стала життям для Яна.


- Поясніть, будь ласка, слова автора: «Янко був не такий, як усі діти».


Висловіть особисте ставлення до хлопчика.


- На що саме і чому спокусився Ян?


- Як ви оцінюєте вчинок дитини? Обгрунтуйте свою думку.


Учитель. Ніч… Пани за кордоном…Дім стояв пусткою, тільки лакей сидів у покоївки. Повний ясний місяць і такі ж ясні думки… Срібне сяйво місяця вело до панського будинку. Сяйво упало на скрипку…


- Де і чому опинився Ян? Опишіть його стан в цю ніч.


- Як на вашу думку, чому ще у хвилини спокуси автор називає Яна нещасною постаттю?


Виразне читання розділу «Янко у буфетній».


Які почуття ви переживали під час читання?


- Чи справдилися авторські передчуття? Як автор ставиться до свого героя?


- Яка розплата за любов до скрипки, за бажання грати, за те, що народився в бідності талановитим?



Вчитель (біля ілюстрації зі скрипкою читає вірш).


Торкаюся чарівної струни –

І сумно плаче дивовижна скрипка.

Я також чую музику луни

І іволги, чорнобиля і липки,



І вітру тихого, берези і сосни,

Горобчиків, що всілися на гілку,

Села мого й плакучої верби,

І музику, заховану в сопілку.



Вона несе, мов вихор, до небес

І душу й тіло розтинає навпіл.

Одна частина ще земна, як твердь,

А інша мчить, окрилена, геть за світ.



Ось так, замріяно і радісно лечу

До Яна в Польщу у панське століття –

І чайкою підбитою кричу:

«Талант дитині даний в лихоліття!»



За все на світі, грати він хотів

Не в лісі і не в полі, а на людях.

Ніхто вогонь і потяг не згасив,

Не зміг збороть бажання сильне в грудях.



І мрію холоп, мов подвиг, а здійснив:

Торкнувсь, на гріх, великої святині –

І за наказом Стах його забив,

Забив до смерті різками дитину…



Конаючи, Ян в матері спитав,

Чи дасть на небі Бог найліпшу скрипку?

Затим він душу Богові віддав –

Я ж віддаю хлопчині справжню скрипку…


(Положити скрипку біля ілюстрації з зображенням Яна. Мить мовчання.)


Виразне читання кінцівки оповідання.


    - Як ви зрозуміли останні рядки , написані автором?

    - То тепер спробуємо відповісти : Талант – це щастя чи кара?


Домашнє завдання. Есе на тему: «Чи легко бути талановитим?»

Епіграф



Урок-квест на тему "ПОВІСТЬ М.В. ГОГОЛЯ "ТАРАС БУЛЬБА". КОЗАЦЬКА ДОБА: БОЙОВЕ ТОВАРИСТВО, ПОБУТ І ЗВИЧАЇ ЗАПОРОЖЦІВ"




Урок на тему "АДАМ МІЦКЕВИЧ - ПОЛЬСЬКИЙ ПОЕТ-РОМАНТИК"




Урок на тему "ВОЛТ ВІТМЕН - АМЕРИКАНСЬКИЙ ПОЕТ-НОВАТОР"




Урок на тему "ЖИТТЯ ТА ТВОРЧІСТЬ ПОЛЯ ВЕРЛЕНА"




Урок на тему "СВІТОГЛЯД ТА ЕСТЕТИЧНІ ПОГЛЯДИ Ш.БОДЛЕРА, ЗБІРКА "КВІТИ ЗЛА"




Урок на тему "АРТЮР РЕМБО. ХУДОЖНІЙ СВІТ ПОЕЗІЇ. АСОЦІАТИВНО-ЧУТТЄВА КАРТИНА ВСЕСВІТУ У ВІРШАХ "ВІДЧУТТЯ", "ГОЛОСІВКИ". РОЗКОДУВАННЯ ЗМІСТУ У ВІРШІ "П'ЯНИЙ КОРАБЕЛЬ"